Opleiding om nachtportier / nachtreceptionist te worden

Wanneer u nachtreceptionist of nachtportier wilt worden, is daar in principe geen opleiding voor benodigd. Wel wordt er vaak om een BHV-certificaat gevraagd, eventueel kan uw werkgever helpen om deze te behalen. Uiteraard zijn er wel bepaalde competenties benodigd wanneer u nachtportier of nachtreceptionist wilt worden. In dit artikel gaan we het daar uitvoerig over hebben.

BHV-certificaat behalen en behouden als nachtportier / nachtreceptionist

BHV staat voor bedrijfshulpverlening. Een BHV’er kan hulp verlenen wanneer er incidenten binnen een bedrijf zijn. Dit kan om de veiligheid gaan die in het geding komt of wanneer de gezondheid van werknemers of gasten in gevaar komt. In organisaties en ook hotels is de aanwezigheid van een BHV’er vaak verplicht. Aangezien de nachtportier meestal als enige medewerker aanwezig is, dient deze over een BHV-opleiding te beschikken. Zo kunnen er maatregelen getroffen worden wanneer er iets aan de hand is. Ook wanneer het om een brand of ontruiming gaat is een BHV’er hierop voorbereid. De werkgever zal voor een BHV-cursus en vervolgcursussen betalen. Dit is van een enorme meerwaarde wanneer u later bij een andere organisatie aan de slag gaat.

Competenties voor nachtreceptionist / nachtportier

 Voor een nachtportier is het belangrijk om over de volgende competenties te beschikken:

  • Servicegerichtheid naar gasten

Wanneer u werkzaam in een hotel bent, is het belangrijk om servicegericht te zijn naar gasten. Zo wordt een hotelovernachting niet snel vergeten en houdt men er een onvergetelijke ervaring aan over. Als nachtreceptionist helpt u met het inchecken van gasten of worden er verzoeken aan de receptie gedaan. Een nachtreceptionist weet exact welke service het hotel biedt en vult de gedane verzoeken volgens een vast protocol in. Door mee te denken met de gasten en tegelijk ook door de opgestelde procedures te volgen.

  • Snel kunnen schakelen

In sommige hotels kan het ook ‘s nachts behoorlijk druk worden. Wanneer u op verschillende plekken nodig bent, weet u uw aandacht te verdelen en is het zaak om snel te kunnen schakelen. Dit maakt het mogelijk om te doen wat er van u verwacht wordt en zowel de hotelorganisatie als de gasten tevreden te houden.

  • Verschillende talen spreken

In een hotel mag men verwachten dat er zowel Nederlands als Engels gesproken wordt, als vanzelfsprekend is het mooi meegenomen wanneer u nog meer talen kunt spreken. Zo kunt u hotelgasten zo goed mogelijk te woord staan.

  • Waakzaam zijn en veiligheid bewaken

Binnen een hotel is het belangrijk dat een nachtreceptionist op ieder moment waakzaam is. Onder andere door bewegingen bij de ingang en geïnstalleerde beveiligingssystemen te volgen. Zo kan er direct actie worden ondernomen wanneer er iets vervelends gebeurt en is de veiligheid van gasten op ieder moment gewaarborgd.

Aan de slag als nachtreceptionist bij QUSO Hotel Solutions

Wanneer u nachtreceptionist wilt worden is het mogelijk om bij QUSO Hotel Solutions aan de slag te gaan. Via QUSO Hotel Solutions worden nachtreceptionisten uitgezonden en ondersteund. Zo kunt u direct bij een passende werkgever aan de slag.

Wilt u direct in contact komen met QUSO Hotel Solutions? Neem telefonisch contact op via +31 (0) 30 292 0200.